“World-honored One, just as, for example, the element of empty space is free from all differentiation, without differentiation and without nondifferentiation, so too is the knowledge of an omniscient one free from all differentiation, without differentiation and without nondifferentiation. Worldhonored One, just as, for example, the great earth is the support of all beings, so too is the knowledge of an omniscient one the support of gods, humans, and asuras. World-honored One, just as, for example, the element of fire insatiably burns all fuel, so too does the knowledge of an omniscient one insatiably burn all the fuel of ignorance. World-honored One, just as, for example, the element of wind removes all dust, so too does the knowledge of an omniscient one clear away all the dust of mental afflictions. Worldhonored One, just as, for example, the element of water is a delight for the support (i.e., bodies) of all beings, so too is the knowledge of an omniscient one a benefit and joy for gods and worldlings. World-honored One, what is the cause, what is the root, and what is the culmination of this knowledge?” When the vajradhara Lord of Mysteries had finished speaking thus, the Buddha Vairocana addressed him, saying, “Excellent, excellent, vajradhara! It is excellent, Vajrapāṇi, that you have asked me about this matter. You should listen attentively and pay very careful attention as I now explain it.” Vajrapāṇi said, “So be it, World-honored One. I am eager to listen.” The Buddha said, “The bodhi-mind is its cause, compassion is its root, and expedient means is its culmination. Lord of Mysteries, what is bodhi? It means to know one’s mind as it really is. Lord of Mysteries, this is anuttarā samyaksaṃbodhi (unsurpassed, perfect, and full awakening), and there is not the slightest part of it that can be apprehended. Why? [Because] bodhi has the characteristic of empty space, and there is no one to comprehend it, nor is there any understanding of it. Why? Because bodhi has no [differentiating] characteristics. Lord of Mysteries, all dharmas are without characteristics. That is to say, they have the characteristic of empty space.”
The Vairocanabhisambodhi Sutra
한국어 번역
세존이시여, 예를 들어 허공이라는 요소는
모든 차별로부터 자유롭고, 차별도 없으며,
차별 없음조차도 존재하지 않듯이,
일체지(모든 것을 아는 지혜)도
모든 차별로부터 자유롭고, 차별도 없으며,
차별 없음조차도 없습니다.
세존이시여, 또 예를 들어
위대한 대지는 모든 생명들의 토대가 되듯,
일체지 또한 천상 존재들과 인간들, 아수라들의
지탱이 되는 기반입니다.
세존이시여, 또 예를 들어
불의 성질은 만족을 모르고 모든 연료를 태우듯,
일체지 또한 무지(無明)의 모든 연료를
채우는 대로 꺼지지 않고 태워버립니다.
세존이시여, 또 예를 들어
바람은 모든 먼지를 날려 없애주듯,
일체지 또한 마음의 번뇌라는 먼지를
깨끗이 없애줍니다.
세존이시여, 또 예를 들어
물은 모든 존재의 몸에 기쁨을 주듯,
일체지는 천상과 인간 세계 모두에게
이익이 되고 기쁨이 됩니다.
세존이시여, 그렇다면 이 지혜에는
무엇이 원인이고,
무엇이 뿌리이며,
무엇이 그 완성입니까?
이렇게 **금강밀(금강수, Lord of Mysteries)**께서 말씀을 마치자,
비로자나 부처님께서 그에게 말씀하셨습니다:
“훌륭하다, 훌륭하다, 금강밀이여!
네가 이 문제에 대해 물어주었으니 참으로 훌륭하도다.
이제 내가 설명할 테니 잘 듣고 마음을 집중하라.”
금강밀이 말했습니다:
“그러겠습니다, 세존이시여. 간절히 듣고 싶습니다.”
부처님께서 말씀하셨습니다:
“보리심은 그 지혜의 원인이고,
자비는 그 뿌리이며,
방편은 그 완성이다.”
“금강밀이여, 그렇다면 ‘보리’란 무엇인가?
그것은 자신의 마음을 있는 그대로 아는 것이다.
이것이 바로 무상정등정각(無上正等正覺),
곧 최고의 완전한 깨달음이며,
그 속에는 붙잡을 수 있는 그 어떤 조각도 존재하지 않는다.
왜 그런가?
보리는 허공과 같은 성품을 지녔기 때문에,
그것을 깨닫는 ‘사람’도 없고,
그것을 이해할 수 있는 ‘지식’도 없다.
왜 그런가?
보리에는 어떠한 차별성(형상)도 존재하지 않기 때문이다.
금강밀이여, 모든 법(現象)은 형상이 없다.
말하자면, 그것들은 허공의 성품을 지녔기 때문이다.”

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